“Instagrami jõulud” ja sotsiaalne võrdlemine: sotsiaalmeedia mõju enesehinnangule
- Alexandra Vall
- Nov 9
- 3 min read

Peagi on käes jõuluaeg. Jõulud on see aeg, mil võiksime olla tänulikud oma elu ja lähedaste üle. Öeldakse ju, et tänulikkus on “õnne võti”. Sotsiaalmeedia jälgimine võib samas tänulikkuse praktiseerimist raskendada – inimestena on meil kalduvus end teistega võrrelda. Kui näeme Instagramis, kui toredad ja idüllilised on teiste jõulud, võib see meis kadedust tekitada ja meie jõulurõõmu rikkuda.
Sotsiaalse võrdluse teooria
Festingeri sotsiaalse võrdluse teooria väidab, et inimesed võrdlevad end teistega, et hinnata oma positsiooni sellistes valdkondades nagu välimus, edu ja sotsiaalne staatus. Ülespoole suunatud võrdlused, mille korral võrreldakse end nendega, keda tajutakse paremal järjel olevatena, võivad pakkuda motivatsiooni, kuid viivad sageli alaväärsustundeni; allapoole suunatud võrdlused, mille korral võrreldakse end nendega, kes on halvemal järjel, võivad tõsta enesehinnangut ning soodustada mugavust, kuid vähendada motivatsiooni.
Sotsiaalse võrdluse mõju
Pühade ajal on sotsiaalmeedias (nt Instagramis) palju ilustatud sisu: ilusad pildid dekoratsioonidest, perepildid, kingihunnikud, pidustused jne. See loob rikkaliku keskkonna ülespoole võrdluseks, mis võib vähendada meie enesehinnangut ja jõulurõõmu.
Uuringud on näidanud, et sotsiaalne võrdlemine sotsiaalmeedias mõjutab tugevalt inimese vaimset tervist ja enesetunnet.Ülespoole suunatud võrdlused (kui inimesed võrdlevad end nendega, kes näivad edukamad või õnnelikumad) võivad suurendada ärevust, depressiooni ja vähendada enesehinnangut.Samuti on leitud, et sagedased ülespoole võrdlused on seotud 50% suurema ärevuse ja 45% suurema depressiivsuse riskiga.
Muuhulgas on leitud, et Instagrami kasutajad, kes võrdlevad oma välimust suunamudijatega, tunnevad 60% rohkem rahulolematust oma kehaga ning umbes kolmandikul neist võib see viia söömishäireteni.
Allapoole suunatud võrdlused (kui inimene võrdleb end nendega, kes tunduvad halvemal järjel) võivad tekitada üleolekutunnet ja vähendada motivatsiooni areneda. Ühes küsitluses märkis 25% kasutajatest, et pärast selliseid võrdlusi tundsid nad end liiga mugavalt ega soovinud enam eesmärkide nimel pingutada.
Lisaks võib pidev võrdlemine viia sotsiaalmeedia väsimuseni – 40% kasutajatest on teatanud emotsionaalsest kurnatusest, mis tuleneb pidevast enda ja teiste elude võrdlemisest (vt ka Kuidas võib ära tunda sotsiaalmeedia väsimust?).
Strateegiad sotsiaalse võrdlemise vähendamiseks
Arenda eneseteadlikkust
Selleks, et saaksime sotsiaalset võrdlemist vähendada, peame kõigepealt saama sellest kalduvusest teadlikuks. Uuringud on leidnud, et teadlikkus ennast ja oma reaktsioonidest sotsiaalmeedias vähendas rumineerimist – mis omakorda vähendas sotsiaalse võrdluse negatiivset mõju.
Vähenda või kasuta aktiivselt
Kõige lihtsam viis sotsiaalse võrdlemise vähendamiseks oleks vähendada sotsiaalmeedia kasutamist. Kui sotsiaalmeedia kasutamist ei õnnestu vähendada, siis võib olla abi sellest, kui kasutamist muuta. Uuringud on näidanud, et inimesed, kes kasutavad sotsiaalmeediat passiivselt (nt vaatavad peamiselt teiste profiile), kogevad suurema tõenäosusega negatiivset sotsiaalset võrdlust ja negatiivseid emotsioone, samas kui aktiivne kasutus (nt regulaarne postitamine ja sõpradega suhtlemine) ei olnud seotud negatiivse sotsiaalse võrdluse ega vähenenud heaoluga. Seega, kui üldse sotsiaalmeediat kasutada, siis on mõistlik seda teha aktiivselt!
Ole kriitiline ja ära jälgi neid, kes suurendavad võrdlemist
Nagu eelnevalt mainitud, siis sotsiaalmeedia sisu on tihti ebarealistlik ja ilustatud. Sotsiaalmeedias näeb tihti vaid inimeste elu kõige toredamaid külgi ning see loob ebareaalseid võrdlusstandardeid. Seega, jälgi sotsiaalmeediat teadlikult ning eemalda või peida profiilid, mis suurendavad pidevat ülespoole suunatud võrdlust või tekitavad negatiivset tunnet.
Õpi tähelepanu ümber suunama
Õpi suunama tähelepanu: “Kuidas mul teistega võrreldes välja läheb?” => “Ma tunnen teiste heaolu üle rõõmu.” Näiteks kui keegi postitab enda edust, püüa mõelda: „Vahva, et tal hästi läheb!”, mitte „Miks mul nii hästi ei lähe?”. Uuringud on leidnud, et selline sotsiaalne tunnustamine (social savoring) parandab inimeste enesetunnet ja enesehinnangut sotsiaalmeediat kasutades. See lähenemine toimib, sest see muudab võrdlusprotsessi – võrdlemist ei hoita ainult ära, vaid see asendatakse ka konstruktiivse reaktsiooniga.
Pühadeaeg ja sotsiaalmeedia võivad veel eriti juba olemasolevat sotsiaalse võrdlemise kalduvust võimendada. Seetõttu võiks igaüks teha endale väljakutse – ole sotsiaalmeediat kasutades eneseteadlik ja kriitiline, kasuta seda mõistlikult ning suuna enda tähelepanu teistega võrdlemiselt hoopis teiste tunnustamisele.
Kui sind huvitab vaimne tervis ja heaolu, siis vaata üle ka meie vaimse tervise töötuba!
Allikad
Andrade, F. C., Erwin, S., Burnell, K., Jackson, J., Storch, M., Nicholas, J., & Zucker, N. (2023). Intervening on social comparisons on social media: Electronic daily diary pilot study. JMIR Mental Health, 10, e42024. https://doi.org/10.2196/42024
Gu, C., Liu, S., & Chen, S. (2022, October 4). The effect of trait mindfulness on social media rumination: Upward social comparison as a moderated mediator. Frontiers in Psychology, 13. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.931572
iResearchNet. (n.d.). Social comparison on social media platforms. Psychology iResearchNet. https://psychology.iresearchnet.com/articles/social-comparison-on-social-media-platforms/
Wang, J.-L., Wang, H.-Z., Gaskin, J., & Hawk, S. (2017, May 11). The mediating roles of upward social comparison and self-esteem and the moderating role of social comparison orientation in the association between social networking site usage and subjective well-being. Frontiers in Psychology, 8, Article 771. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2017.00771
Wexler, J. R. (2022, December 15). How to stop constantly comparing yourself to other people online. SELF. https://www.self.com/story/social-media-comparison-tips
.png)







Comments