uusasastalubadused_tekstita_blogisse.jpg

Miks uusaastalubadused ei tööta ja mida nende asemel teha?

Kuidas Sul oma uusaastalubaduste täitmisega esimese kahe nädala jooksul läinud on? Kui oled nagu enamus inimesi, siis tõenäoliselt mitte väga hästi. Miks see nii on? Ja mida võiks uusaastalubaduste asemel teha, et töös ja isiklikus elus soovitud eesmärkide poole püüelda?


1. Me ei ole läbi mõelnud, miks uusaastalubadusi üldse teeme Kui uusaastalubadus on teha rohkem trenni, võib mõne jaoks põhjus olla tervis, teise jaoks kaalukaotus ning kolmas tahab spordiga võistlustel tulemusi saavutada. Ja võib juhtuda, et mõni uusaastalubadus ei tulenegi meie enda sisemisest motivatsioonist, vaid soovist kellelegi meele järele olla või allume sotsiaalsele survele. Kui me  pole mõelnud läbi, miks on mingi lubaduse täitmine meie jaoks isiklikult oluline, on väga raske seda täide viia.

2. Käitumise muutmine on maraton, aga mõtleme sellest kui sprindist Käitumine ja harjumused on pika aja jooksul välja kujunenud ning ka väikeseid muutusi saab läbi viia vaid aegamööda ja väikeste sammude kaupa. Näiteks raha säästmise puhul ei ole mõeldav, et suudame korraga loobuda hommiku-lattest, väljas lõunal käimisest ja kinokülastustest, kui see on viimastel kuudel või isegi aastatel olnud igapäevaelu osa. Arvestades realistlikult enda võimete piiridega suudame uusi harjumusi tekitada nii, et need ka pikemaks ajaks püsima jäävad.

3. Me ei tee protsessi enda jaoks nauditavaks Selleks, et enda eesmärgid saavutaksime, peavad eesmärgini viivad tegevused olema võimalikult lihtsad ja lõbusad. Ei ole mõtet rassida jõusaalis, kui üksi raskuste tõstmine igav tundub. Nii on iga kord jõusaali minek enese sundimine ja mõne aja pärast jätame plaani katki. Selle asemel võiks leida mingi füüsilise tegevuse, mis on nauditav või minna trenni koos sõbraga.

4. Lubadused ei ole piisavalt spetsiifilised Väga raske on täita üldsõnalisi lubadusi, sest need ei anna meile ühtegi juhtnööri, mida lubaduse saavutamiseks tegema peaksime. Näiteks “loe rohkem raamatuid” on väga umbmäärane - mida tähendab “rohkem”? Palju parem on sõnastada lubadus nii, et seda oleks võimalikult lihtne teha ja mõõta. Näiteks “loen ühe raamatu kuus” või veel parem: “loen vähemalt 15 minutit päevas”.


Mida uusaastalubaduste asemel teha?


Nii nagu kirjutasime enda postituses “Kuidas hästi to-do liste koostada?”, on hea teha aeg-ajalt tagasivaateid nii enda päeva, nädala kui ka terve aasta kohta. Mida oled 2019. aasta jooksul saavutanud? Kirjuta pikk nimekiri: mida oled õppinud, kellega kohtunud, milliseid projekte lõpetanud, milliseid kogemusi ja õppetunde saanud, millistest raskustest välja tulnud? Tõenäoliselt üllatud, kui palju oled aasta jooksul jõudnud teha, kogeda ja saavutada. Selline põhjalik tagasivaade suurendab ka motivatsiooni ja optimismi uute eesmärkidega edasi minna või vanu pooleliolevaid jätkata.


Allikad:

© 2020 by Psühhobuss

+372 5563 3279